Welkom bij happyfoodsteps

Afvallen en gezond leven met de online training van Happyfoodsteps.
Bewust eten, gezond leven en je gedrag veranderen zorgen voor blijvend duurzaam effect.

Met aandacht voor:

  • Psychologie omdat alles begint en eindigt met jouw soms strijdige verlangens en gedrag
  • Biologie omdat eten en bewegen ook gaat over het functioneren van het lichaam
  • Sociale omgeving omdat deze behalve steun ook veel verleidingen kent
  • Lekker eten en drinken omdat continu op de rem staan niet gezond is
  • Mindfulness omdat bewustzijnsontwikkeling de sleutel is tot succes
  • Persoonlijke begeleiding en een structuur om je op weg te helpen

Afvallen project

Het begint allemaal als een gewoon afvallen project. Dat betekent focus, meten, opletten, wilskracht en weerstand. Het gaat niet gemakkelijk want het gaat om een grote gedragsverandering. Het doorbreken van gewoonten.

Er is echter een eerste groot en belangrijk verschil met een gewoon afvallen project: het is geen dieet. Geen crash dieet, geen dieet met een eenzijdig voedingspatroon, geen dieet met “voedingssupplementen”. Waarom niet? Omdat diëten eindig zijn. En je als je je doel hebt bereikt, je nog steeds niet weet hoe je verder moet gaan. Ga je dan door met diëten of terug naar “normaal”, of iets halverwege … en noem je dat dan smokkelen, zondigen, of iets anders wat niet fijn klinkt? We kennen allemaal het antwoord. En het effect.

Gezond leven

Vanaf de start wordt gekeken, onderzocht, uitgeprobeerd wat je wel gaat eten. Wat goed voor jou is. Voor nu én voor later. Je gaat dus meteen beginnen met een gezond eten en een voor jou passend eetpatroon, dat ook op de lange termijn goed is. In de eerste twee-drie maanden mogelijk iets strikter dan daarna: afvallen betekent immers ook simpelweg minder calorieën innemen dan je verbruikt. Maar in de basis hetzelfde.

Dit doen we omdat het beter is te focussen op “wat wel” dan op “wat niet”. Daar wordt je blijer van. De meeste mensen worden chagrijnig van het “ik mag dit niet en dat niet”. Dus zeggen “ik wil graag dit eten en dat eten” stemt veel vrolijker. En vrolijkheid geeft meer energie dan chagrijn.

Bovendien heeft focussen op wat niet in potentie hetzelfde effect als tegen jezelf zeggen “denk niet aan een rose olifant” –  geheid dat het dan juist door je hoofd blijft spoken. Anders geformuleerd: wat je aandacht geeft groeit.

Die energie heb je ook nodig want er is werk aan de winkel: weten wat je wilt eten, en in het begin ben je meer tijd kwijt aan uitzoeken van recepten, inkopen doen en koken. Niets meer ondermijnend en sneu dan leven op zakjes wortelen en rijstwafels. Nieuwe  dingen klaarmaken  kost moeite en tijd. Voor het gemak worden ook links opgenomen naar sites en boeken met simpele, lekkere gezonde recepten. Ik zal  zelf ook suggesties doen voor gemakkelijk en lekker gezond eten.