Aanpak

HomeAanpak

Ik werk met een integrale aanpak voor afvallen. Maar met aandacht voor:

  • Psychologie omdat alles begint en eindigt met jouw soms strijdige verlangens en gedrag
  • Biologie omdat eten en bewegen ook gaat over het functioneren van het lichaam
  • Sociale omgeving omdat deze behalve steun ook veel verleidingen kent
  • Lekker eten en drinken omdat continu op de rem staan niet gezond is
  • Mindfulness omdat bewustzijnsontwikkeling de sleutel is tot succes
  • Persoonlijke begeleiding en een structuur om je op weg te helpen

Afvallen project
Het begint allemaal als een gewoon afvallen project. Dat betekent focus, meten, opletten, wilskracht en weerstand. Het gaat niet gemakkelijk want het gaat om een grote gedragsverandering. Het doorbreken van gewoonten.

Er is echter een eerste groot en belangrijk verschil met een gewoon afvallen project: het is geen dieet. Geen crash dieet, geen dieet met een eenzijdig voedingspatroon, geen dieet met “voedingssupplementen”. Waarom niet? Omdat diëten eindig zijn. En je als je je doel hebt bereikt, je nog steeds niet weet hoe je verder moet gaan. Ga je dan door met diëten of terug naar “normaal”, of iets halverwege … en noem je dat dan smokkelen, zondigen, of iets anders wat niet fijn klinkt? We kennen allemaal het antwoord. En het effect.

Voeding
Vanaf de start wordt gekeken, onderzocht, uitgeprobeerd wat je wel gaat eten. Wat goed voor jou is. Voor nu én voor later. Je gaat dus meteen beginnen met een gezond eten en een voor jou passend eetpatroon, dat ook op de lange termijn goed is. In de eerste twee-drie maanden mogelijk iets strikter dan daarna: afvallen betekent immers ook simpelweg minder calorieën innemen dan je verbruikt. Maar in de basis hetzelfde.

Dit doen we omdat het beter is te focussen op “wat wel” dan op “wat niet”. Daar wordt je blijer van. De meeste mensen worden chagrijnig van het “ik mag dit niet en dat niet”. Dus zeggen “ik wil graag dit eten en dat eten” stemt veel vrolijker. En vrolijkheid geeft meer energie dan chagrijn.

Bovendien heeft focussen op wat niet in potentie hetzelfde effect als tegen jezelf zeggen “denk niet aan een rose olifant” –  geheid dat het dan juist door je hoofd blijft spoken. Anders geformuleerd: wat je aandacht geeft groeit.

Die energie heb je ook nodig want er is werk aan de winkel: weten wat je wilt eten, en in het begin ben je meer tijd kwijt aan uitzoeken van recepten, inkopen doen en koken. Niets meer ondermijnend en sneu dan leven op zakjes wortelen en rijstwafels. Nieuwe  dingen klaarmaken  kost moeite en tijd. Voor het gemak worden ook links opgenomen naar sites en boeken met simpele, lekkere gezonde recepten. Ik zal  zelf ook suggesties doen voor gemakkelijk en lekker gezond eten.

Reflectie
Vanaf de start gaat het ook om bewustwording van wat er gebeurt rond eten. Bemerken wat er gaande is, in je lichaam, je emoties en gedachten.

Je passeert een bakker, de lucht van vers gebakken brood dient zich aan, je kijkt en ziet je favoriete broodje liggen, het water loopt in je mond. En voor je het weet heb je het gekocht en opgegeten. Je hebt ruzie met je partner, voelt je gekwetst, en je was toch al zo moe aan het einde van de dag, en voor je er erg in hebt ben je in de kast gedoken, heb je een zakje nootjes gepakt en zit je ze op de bank op te eten. En ondertussen roept er nog iets in je: doe nou niet, straks heb je spijt, slap …

Wat maakt dat je eet? Is het werkelijke honger, heeft je lichaam voeding nodig? Of is het een fysieke reactie op wat er zich aandient? Of een emotionele behoefte aan troost, een beloning na een dag hard werken, een manier om de leegte te vullen. Of heb je bedacht dat je nu moet eten, omdat je altijd om deze tijd eet? Of zeg je ja tegen wat je aangeboden wordt, omdat dat aardig is, terwijl je liever nee zou zeggen? Eten gaat over zoveel. Dit beter in de gaten krijgen, en hierop reflecteren schept ruimte. Om mee te gaan in je neiging je honger te stillen, of het te laten voor wat het is, een verlangen, niets meer en niets minder. Wanneer je inzicht krijgt in deze processen zal je de sleutel vinden voor een blijvend succes!

Routines
Gedragsverandering vereist oefening, en concentratie, en zal pas als het lange tijd herhaald wordt moeiteloos zijn. Om niet terug te vallen in eetpatronen die je niet wilt zal je routines moeten aanleren. Zoals de dag starten met een goed ontbijt, altijd iets gezonds in huis en mee voor onderweg. Op wilskracht alleen red je het niet. Hoeveel wilskracht je hebt is immer beperkt, het blijkt te werken als een wilskrachtbatterij: na een goede nacht slapen is deze vol opgeladen en wordt in de loop van de dag opgebruikt. En hoe meer je jezelf moet focussen, je best moet doen, je in moet houden, des te eerder gaat de batterij leeg. Dit betekent  dat mensen aan het einde van de dag minder goed in staat zijn zich in te houden, en sneller gaan snaaien – als ze thuis komen, en vaak ook later op de avond. Een van de routines is dan ook het gereed hebben van een back-up: bij een niet te stuiten trek een snelle gezonde snack. En nog verstandiger: probeer de trek voor te zijn, en neem wat voor deze toeslaat met als risico dat je je te buiten gaat.

Flexibiliteit
Wil je toe naar een manier van eten die uiteindelijk werkt dan zal je flexibel moeten zijn. Vanwege het hiervoor genoemde wilskracht-risico, maar ook simpelweg omdat dat niet leuk is, en erg onhandig als je bij mensen gaat eten of een avondje uit gaat. Het gaat er ook niet om dat je altijd 100% gezonde producten binnen krijgt, producten met alleen maar goede voedingsstoffen in de juiste hoeveelheid, op de juiste wijze klaargemaakt. Dan sla je door naar een nieuwe fixatie met eten, nu richting dwangmatige  beheersing en controle. Voor de meesten van ons is dat niet vol te houden en heeft -zoals velen van ons hebben ervaren- het risico van terugval. En vrolijk word je er ook niet van. Als je dagelijks eetpatroon gezond is kan iedereen gerust meedoen met af en toe een uitgebreide maaltijd, met dat stukje stokbrood vooraf, een paar glazen wijn, een dessert, of waar je ook maar blij van wordt. Daar word je dan wat zwaarder van, maar dat verdwijnt als sneeuw voor de zon als je doorgaat met je normale dagelijkse eetpatroon.