Blog

Variatie in je gezonde voeding is sleutel tot gewichtsverlies

HomeBlogs en zoNa paar kilo afvallen blijf ik op hetzelfde gewicht. Hoe werkt dat?

Na paar kilo afvallen blijf ik op hetzelfde gewicht. Hoe werkt dat?

Na paar kilo afvallen blijf ik hangen. Hoe werkt dat?

Wanneer je gaat afvallen en je eetpatroon verandert door gezonder en met mate te eten krijg je minder calorieën binnen én begint het lichaam de gifstoffen af te voeren.  In eerste instantie verlies je vooral veel vocht. Dat heeft te maken met het ontgiften dat op gang komt wanneer je minder ongezond dingen eet. Na deze eerste spurt is het even stabiel. Zowel lichaam als geest hebben de neiging om het bij het oude te houden, om stabiel te blijven, om niet te veranderen. Wanneer je lichaam minder voeding krijgt zal het zo snel mogelijk op een soort spaarstand gaan: je weet maar nooit wanneer er weer iets komt! Hoe voorspelbaarder je eten, hoe meer het lichaam dat gaat doen. Je neiging zou kunnen zijn om nog minder te eten, maar je begrijpt dat dit de situatie alleen maar erger maakt! Gewichtsverlies blijft in golven gaan, bij iedereen, dan weer wat sneller en dan weer wat trager en soms een tijdje stabiel, op een plateau.

Variatie

Variatie is de beste methode om deze neiging tot stabiliteit tegen te gaan. Vertraging in de verbranding ontstaat ook door voorspelbaarheid. Wat ik bijvoorbeeld merk is dat ik als ik tijdens een feestmaal met vrienden veel te veel heb gegeten ik vaak na een initiële gewichtstoename daarna juist sneller naar beneden ga. Dit is ook waarom het helemaal goed is af en toe echt serieus af te wijken van de standaard! Het geeft plezier, en het leidt uiteindelijk niet tot toename als je maar onmiddellijk daarna weer terug valt op je gewone gezonde ritme van gezond en met mate eten.

Maar ook in dit ritme is het goed om variatie aan te brengen: neem niet elke dag hetzelfde ontbijt, neem wat vaker een zware lunch en licht avondeten. Eet niet elke dag dezelfde hoeveelheid calorieën.

Als je echt wilt versnellen, dan kan je ook kiezen voor 1-2 dagen detox: alleen groente, bonen, fruit, noten, en veel water (geen vlees, vis, eieren, zuivel, brood, koffie, zwarte thee).