Blog

HomeBlogs en zoBMI: wat is gezond nu ik ouder word en krimp?

BMI: wat is gezond nu ik ouder word en krimp?

De eerste vraag vandaag ging over BMI. Deze Open Monumentendag geef ik voorlichting over Gezond Gewicht in Huize Lydia op het Roelof Hartplein in Amsterdam. De mensen komen voor een rondleiding door dit voormalig Zusterhuis en opvang voor jonge vrouwen die een betrekking zochten in de stad.

Een oudere mevrouw uit Hilversum komt bij me zitten en vertelt dat ze 10 centimeter is gekrompen en dat ze nu niet weet wat voor lengte ze moet invullen om haar BMI te bepalen. Moet ze haar nieuwe lengte invullen of haar oude? Ze weegt nog steeds hetzelfde als vroeger, maar ook doordat haar lichaam krommer is geworden door de ouderdom heeft ze een dikkere buik en zit het allemaal ook wat meer op elkaar.

Ik vraag haar allereerst hoe ze zich voelt: ze ziet er vrolijk en energiek uit en heeft zo op het eerste gezicht niet veel overgewicht. Ze blijkt ook geen enkele last te hebben, maar vooral nieuwsgierig te zijn – ze loopt al jaren met deze vraag rond.

BMI en ouder worde

BMI = Body Mass Index = je gewicht gedeeld door het kwadraat van je lengte

te licht minder dan 18
normaal 18 – 25
overgewicht 25 – 30bmi
obesitas meer dan 30

In beginsel ga je als je ouder wordt uit van dezelfde formule, met de lengte die je dan hebt. Het klopt dat je dan een wat hoger BMI hebt, en het is verstandig om de gewone richtlijnen in de gaten te houden en te voorkomen dat er sprake zal zijn van ernstig overgewicht. Een beetje overgewicht is niet ernstig als je ouder bent. Een veel belangrijker indicator als je ouder wordt is de buikomvang

Buikomvang en ouder worden

Naarmate mensen ouder worden neemt ook vaak de buikomvang toe. Vrouwen boven de 50 krijgen als ze dat nog niet hadden vaak voor het eerst een buikje en de buik van de man wordt vaak wat dikker. Dat ligt niet alleen aan het krimpen, maar vooral ook aan de verandering van geslachtshormonen (minder oestrogeen of testosteron), een trager werkend metabolisme en mogelijk ook het zwakker worden van de buikwand waardoor je buik wat uitzakt.

Richtlijnen voor de buikomvang
Er is een algemene standaard van het Nederlands Huisartsen Genootschap.

Mannen Vrouwen
Normale buikomvang tot 94 cm tot 80 cm
Vergrote buikomvang 94 – 102 cm 80 – 88 cm
Ernstig vergrote buikomvang meer dan 102 cm meer dan 88 cm

Hoe ongezond is een buikje? Eigenlijk hangt dat ervan af: een beetje buikvet is niet slecht als het aan bovenstaande oorzaken ligt. Dat is anders als je ongezond eet en drinkt en er ook sprake is van vet in je buikholte, rond je organen. Dat verhoogt je risico op diabetes 2, hart- en vaat ziekten en verschillende vormen van kanker. Inmiddels is overigens ook duidelijk dat slanke mensen met een slecht voedingspatroon ook vet in de buikholte kunnen hebben en daarmee ook een verhoogd risico. Het gaat met andere woorden allemaal om een gezond voedingspatroon met veel groente en vezels. En zolang het kan is het verstandig om actief je buik- en rugspieren wat te trainen. Dat kan bijvoorbeeld met roeien maar ook met pilates of yoga-oefeningen-.