Blog

low carb of koolhydraten arm is uiteindelijk niet gezond

HomeBlogs en zoLow carb versus Carb Lovers

Low carb versus Carb Lovers

Low carb ofwel koolhydraten arme diëten zijn nog altijd zeer populair. Je valt er immers gemakkelijk mee af. Zeker als je een Atkins-achtig dieet kiest heb je ook een voldaan gevoel dankzij de overdaad aan vetten en proteïne zoals olie, eieren, zalm en vlees. Het volhouden van een low carb dieet is op lange termijn vrijwel onmogelijk. Maar ook tijdens het dieet zelf kan het gemakkelijk tegen gaan staan. Het voelt plakkerig in de mond, en ook in het lichaam zelf kan het leiden tot een zwaar gevoel. Bovendien, en dat is uiteindelijk het belangrijkst, is het niet gezond. Ons lichaam is gebouwd op het verwerken van een combinatie van koolhydraten, eiwitten en vetten. En natuurlijk water, vitaminen en minderalen. Sterker nog, het is het beste voor ons lichaam als het merendeel van ons eten uit koolhydraten bestaat. Sommigen spreken van 50, anderen van 60%.

Ik was dan ook bij het “Carb lovers” boek van het Amerikaanse Health Magazine tegen te komen. Zij breken een lans voor het eten van meer resistent zetmeel. Dat betekent het eten van vooral groene bananen (ideaal gemakkelijk in de ochtend in de pap, geprakt als beleg (met wat pindakaas of tahin) en als tussendoortje), haver; bonen, erwten en linzen. Ook noemen zij, en hier zou iemand als Kris Verburgh van de Voedselzandloper vermoedelijk bedenkingen bij hebben: (koude) aardappelen; volkoren pasta, zilvervliesrijst, gerst en roggebrood.

Het is goed voor onze gezondheid om goede koolhydraten te eten: in de eerste plaats groente en fruit en in de tweede plaats koolhydraten die ook gezonde eiwitten bevatten, in het bijzonder bonen, erwten en linzen. Het wordt tijd deze meer op het menu te zetten, want het is behalve gezond en lekker ook super goedkoop!