Blog

HomeBlogs en zoKies gezond eten dat geen vinkje nodig heeft

Kies gezond eten dat geen vinkje nodig heeft

In de Volkskrant van 21 april staan een paar redenen genoemd dat het Vinkjes systeem op producten beter kan veranderen of verdwijnen. De kritiek komt ongeveer op het volgende neer: Er zijn, wat weinig mensen weten, twee vinkjes: 1 voor gezond, en 1 voor de minder ongezonde variant van een ongezond product. Dit laatste bestaat uit een vinkje voor de light varianten van frisdranken en ongezonde vette producten als mayonaise. Deze krijgen een vinkje omdat er minder suiker of vet in zit. Mensen die afgaan op de vinkjes kunnen zo het idee krijgen dat ze iets gezonds kiezen terwijl dat dus niet zo is. Het is nog net niet zo maf als destijds de reclame voor vetvrije lolly’s met 3% vruchtvlees van Daphne Dekkers: ,,Zomaar wat snoepen, dat doen we niet! Bij ons is het fruit”

Vinkje = big business

Ook blijken niet alle producten door de Stichting te zijn getoetst. Alleen de producenten die ervoor betalen worden getest en krijgen al dan niet een vinkje van gezond of een vinkje van “bewust” want minder ongezond. De veronderstelling dat de light versie van merk A beter is dan die van merk B is dus niet per se waar. Het zou zo maar kunnen zijn dat B deze investering
om het eigen product te promoten niet nodig of nuttig vindt.De leden van het bestuur van de Stichting zagen het nut er zeker van in. Het zijn de “retail, foodservice en voedingsindustrie” die aan het roer staan van Stichting Ik Kies Bewust, zo staat op hun Het vinkje website. Hier valt te lezen dat de doelen van de stichting zijn om de kwaliteit van het aanbod te verbeteren en vervolgens om consumenten te wijzen op deze verbeterde kwaliteit middels een vinkje. Ofwel, een marketing technisch verstandig inspelen op de wens van mensen om gezonder eten.

met steun van Voedingscentrum

Allemaal prima op zich ware het niet dat deze hele vinkjes- business gesteund wordt door het Voedingscentrum, je weet wel, die van de Schijf van Vijf. Dit is een organisatie die 100% wordt gefinancierd door de overheid en die er prat op gaat geen geld aan te nemen van bedrijven. Ze zegt volstrekt onafhankelijk te zijn in haar informatieverstrekking over “ gezond, veilig en duurzaam eten”. Ja natuurlijk is minder ongezond vet beter dan meer ongezond vet, en min
der suiker beter dan veel suiker – maar dat maakt het niet gezond. En daarom is er geen enkele reden voor de overheid deze marketing operatie van de industrie te ondersteunen.

Liever vers!

De Volkskrant noemt als laatste dat er betere systemen bestaan. Beter lijkt mij: Kies gezond eten dat geen vinkje nodig heeft. Het valt samen met het principe dat het beter is te kiezen voor eten dat geen etiket nodig heeft. Ofwel zo veel mogelijk al het eten laten staan dat niet natuurlijk is, maar gefabriceerd: in potten, flessen, pakken en zakjes. Een appel is een appel, een bloemkool is een bloemkool, linzen zijn linzen. En ja, dan valt daarbinnen nog te differentiëren op basis van het productieproces vanwege inspuiten, bespuiten et cetera (waarvoor we dan weer een groen blaadje hebben van de EU). En ja, sommige producten zoals (soja)melk kunnen je veelal niet anders bereiken dan via een fles of pak. Dus ontkomen aan het etiketten checken lukt nooit helemaal.

appel